Potencjał Wydziału Mechanicznego
Działalność ogólna Wydziału Mechanicznego (WM) Politechniki Łódzkiej obejmuje:
W niezbędnym zakresie cała ta działalność może być ukierunkowana na potrzeby transportu szynowego.
W 2010 roku Ministerstwo Nauki i Informatyzacji nadało Wydziałowi Mechanicznemu pierwszą (najwyższą) kategorię naukową. Wydział został sklasyfikowany jako trzeci w gronie wszystkich wydziałów mechanicznych pa uczelni technicznych. Ta wyróżniająca pozycja została osiągnięta , dzięki wieloletniej intensywnej pracy kadry naukowo – dydaktycznej Wydziału. Najlepszym kryterium oceniającym poziom dydaktyki na Wydziale jest zapotrzebowanie na rynku pracy na jego absolwentów.
Miarą zaangażowania Wydziału w podniesienie jakości kształcenia jest prowadzenie trzech dużych projektów, finansowanych z funduszy europejskich:
Zespoły badawcze uczestniczą corocznie w pracach nad kilkoma grantami międzynarodowymi i kilkudziesięcioma grantami krajowymi (np. projekt MaMiNa- Macro, Micro and Nano Aspects of Manufacturing czy projekt kluczowy Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka). Ścisła współpraca z przemysłem owocuje corocznie licznymi wynalazkami, patentami i wdrożeniami przemysłowymi w zakresie technologii materiałowych i wytwarzania oraz konstrukcji. Na Wydziale tworzone są interdyscyplinarne zespoły powoływane do realizacji projektów naukowych zarówno krajowych jak i międzynarodowych. Rozwiązania opracowane na WM są wdrażane w wielu przedsiębiorstwach w tym w renomowanych koncernach zagranicznych.
Na Wydziale funkcjonuje Centrum Doskonałości NANODIAM co świadczy o wysokim poziomie prowadzonych badań naukowych. O wysokim poziomie procesu dydaktycznego świadczy akredytacja Państwowej Komisji Akredytacyjnej przyznana wszystkim kierunkom kształcenia.
Efektem działalności WM są liczne nagrody i wyróżnienia krajowe i międzynarodowe przyznawane na renomowanych, międzynarodowych targach i konferencjach, np. w postaci medali na Międzynarodowych Wystawach Wynalazków.
W latach 2006-2010 Instytut Pojazdów uczestniczył w projekcie europejskim COOPERS dotyczącym budowy i badań prototypu inteligentnego systemu transportowego, w którym analizowano cztery następujące obszary tematyczne:
Efektem tych prac jest m.in. posiadanie jedynego w kraju zestawu pomiarowego GPS-żyroskop laserowy firmy Novatel pozwalającego śledzić ruch pojazdu z dokładnością ok. 40 cm, a przy współudziale punktów geodezyjnych ok. 5 cm, niezależnie od struktury otoczenia (zwarta zabudowa miejska, tunele, teren zalesiony itp.). Przewidywany jest udział w kolejnych projektach w tym temacie.